woensdag 4 november 2015

Wat je water geeft, groeit


Voor veel mensen is het gemakkelijker ergens kritiek op te geven dan de positieve kant ervan te belichten. Kritiek spuien lucht even op, maar op de lange duur word je er niet vrolijk van. Dat komt doordat je energie meegaat met je aandacht. Dus als je je veel bezig houdt met dingen die niet goed gaan, voel je je ook vaker somber of pessimistisch gestemd.

In het boek De depressie op zijn kop* (een aanrader, ook als je geen verschijnselen van depressie vertoont) beschrijft Cathelijne Wildervanck hoe het toegeven aan negatieve gedachten langzamerhand de smalle paadjes in je hersenen tot snelwegen verbouwt. En wat nog belangrijker is ... hoe je dit proces kunt herstellen door stil te staan bij wat goed is in je leven en daar dankbaarheid voor te voelen. De uitspraak “Wat je water geeft, groeit.”, past daar goed bij. Sinds ik me daar bewust van ben, bedenk ik voor het slapen gaan welke fijne mensen ik die dag heb ontmoet, waar ik blij van werd, wat me ontroerde, enz. Ik voel me dan rijk en dankbaar en ga positief gestemd de nacht in.

Heb je moeite om te bedenken waar je dankbaar voor kunt zijn? Een kraan waar water uit komt,  een winkel waar je zonder moeite je dagelijkse eten koopt, een arts die je kunt bezoeken als je ziek bent… Je hoeft je alleen maar te realiseren dat dit soort gewoon lijkende zaken je óók blij kunnen maken en je wordt vanzelf dankbaar.

Mauricio Estrella** gebruikt hetzelfde principe om aan positieve zaken aandacht te geven door op zijn computer zijn doel voor de komende tijd als wachtwoord in te stellen. Als je zijn voorbeeld volgt, zie je je ideale gewicht, je gewenste gezondheid of je belangrijkste voornemen voor je. En elke keer als je je wachtwoord intikt om toegang te verkrijgen tot de verschillende systemen slaat je brein dat op en helpt je zo je doel te bereiken. Wat denk je van W8-65kilo of een ander streefgewicht?  Of Vergeef3k, omdat je Driek meer bij je houdt door boos op hem te zijn dan hem los te laten.  Of Geef2compl! , omdat je iemand anders maar ook jezelf blij maakt als je een compliment uitdeelt.

Geef alles wat de moeite waard is aandacht en je zult er steeds meer van ervaren.



Irma, november 2015, www.irmabosman.nl


*  De depressie op zijn kop - Wildervanck, Cathelijne (2012) ISBN 9789055941520


1 opmerking:

  1. Net als je andere blogs is deze voor mij heel goed.
    Na vele minder leuke ervaringen in mijn leven wil ik nogal eens in boosheid blijven hangen. Deze blog herinnert me eraan dat ik al de leuke, fijne, warme ervaringen, die er OOK zijn, op zolder laat liggen. Naar beneden ermee en die als positieve energie inzetten. Daar kan ik mee verder!
    Dank je wel Irma!!!
    Liefs, Elly Bosman

    BeantwoordenVerwijderen